Meditation & Mindfulness

Aktuellt kursutbud hittar du här. 

Avslappning är ett fysiskt och psykiskt viloläge. Ett sätt att varva ner och därigenom få ny energi.

Genom avslappning medvetandegörs spänningar som uppstått, kanske beroende på: stress, smärta, skador, felbelastning eller annat.

Meditation är en uråldrig företeelse som förekommer på olika sätt inom de flesta världsreligioner och numera även inom moderna former för hälso- och kroppsmedvetenhet. Mental styrketräning för att uppnå såväl inre lugn som för att hitta inre styrka.

Genom meditation kan man nå in till centrum som kan betecknas som varandet, ett inre kraftcentrum, vår inre plats eller djup avslappning. Detta tillstånd kan uppnås genom olika tekniker, bland andra används mantran, andningstekniker och kontemplativt iakttagande och uppmärksamhet av tankar och känslor som sinnena förmedlar.

Meditation används bland annat för att uppnå: stillhet, närvaro, medvetenhet, insikt och målmedvetenhet. Ett sätt att hitta din egen kraft och styrka och för att växa som människa.

Mindfulness- medveten närvaro är ett tillstånd av avsiktlig, icke värderande uppmärksamhet på nuet. Denna speciella uppmärksamhet anses läkande. Hjärnan mår bra av stilla fokus. Uppmärksamhetsträning påverkar hjärnans balans och produktion av nya hjärnceller, ökar koncentrationsförmågan, minskar stress och kan lindra depression.

 

Genom mindfulnessträning lär du dig att:

S-stanna upp-stänga av autopiloten

O-observera utan att värdera

A-acceptera att det är som det är

S-släppa taget och därmed kunna gå vidare

 

Genom acceptans kan man få distans till sig själv, varifrån det blir lättare att skilja på vad som är viktigt/oviktigt i livet. Tankefällor handlar ofta om den inre kritikern som dömer. Acceptans stoppar domaren och visar på medkänsla med sig själv och andra. Man lär sig också att observera sina tankar om sig själv.... 

 

Startsida